Vařením doma ušetříte

Vařením doma ušetříte

Tento článek není nabádáním ke stávce s transparenty „Nechoďte do restaurací!“, ale zamyšlením se nad tím, že při pravidelnější a častější přípravě jídla doma opravdu ušetříme. A to zatím pomíjím ten fakt, že víme přesně, co domácí jídlo obsahuje. Jaké suroviny používáme, a že doma připravené jídlo není plné umělých dochucovadel, konzervantů a éček.

Už jen při pouhém dosazení logiky do tohoto vzorce, je patrné, že domácí přípravou jídel ušetříme. Proč? Vaříme si to sami, neplatíme kuchaře. Používáme svůj plyn a elektriku. A nepřispíváme na provoz, náklady a marži restaurace. Stejně tak vyjde výhodněji domácí vaření, oproti nákupu polotovarů, které už někdo předzpracoval, předvařil, předsmažil. A v ceně je tak zohledněná už práce a manipulace s tímto jídlem, jeho obal a řada dalšího.


Setkání celé rodiny u jídelního stolu

Naše babičky moudře věděly, že není nad domácí kuchyni, a že láska prochází žaludkem. Naučme se to znovu, a naučme to naše děti. Ne pouze to šetření, vaření, ale hlavně zvyk, sejít se u jednoho stolu, být spolu a sdílet se svými blízkými. Pravidelné scházení se u domácího jídla není pouhou společenskou rodinnou akcí, ale hlavně zlepšením stravovacích návyků, zejména pro děti.

 

Dobré zásobení

Pokud se zrovna teď se rozhodnete, že ušetříte vařením, ale doma nemáte vůbec nic, určitě váš první nákup nebude levnou záležitostí. Rozumně se zásobte tak, abyste mohli libovolně při pravidelném vaření potraviny kombinovat. To znamená mít k dispozici různé druhy koření, bylinek, ale hlavně základní potraviny.  A nejen co, ale také jak. Dbejte na správné skladování. Hlídejte expirační doby potravin. Pokuste se potravinami neplýtvat. Používejte sezónní suroviny.

 

Co by se mělo skrývat v mrazáku, lednici a spíži?

-        Různé druhy příloh, jako je pohanka, rýže, quinoa, těstoviny, kuskus, bulgur.

-        Různé druhy vloček.

-        Koření, bylinky, sůl, pepř.

-        Různé druhy mouk.

-        Kvalitní oleje a octy.

-        Různá semínka, ořechy, sušené ovoce, kvalitní džem.

-        Konzervy s rajčaty, konzervy s rybami.

-        Mléko, zakysané mléčné výrobky, jogurt, tvaroh, sýry, parmezán.

-        Vejce.

-        Čerstvá, ale i mražená zelenina všeho druhu.

-        Čerstvé, ale také mražené ovoce.

-        Ryby, drůbeží a hovězí maso.

-        Mražený domácí vývar v malých porcích.

 

Letní slunce, které oživí zimní kuchyni

Jak jinak lze nazvat produkty ze zahrádky než letní zlato? Pokud máte přebytky ze zahrádky. A vězte, že pokud máte přístup k zahrádce, máte i přebytky. Když zrají rajčata, tak zrají všechna najednou. Stejně tak, jako všechno ostatní. Na zahrádce funguje nárazový systém a pokud si nechcete nějakou potravinu znechutit jejím přesycením se, zavařte ji. Určitě je lepší v zimě použít na těstoviny nebo pod maso zmíněná rajčata plná slunce ze sklenice, než ta, v zimě koupená, která dozrávají po cestě lodí.

Pokud přístup k zahrádce nemáte, kupujte kvalitní potraviny. Nebavíme se pouze o těch v biokvalitě, kde mnohdy bio není bio. Nakupujte prostě s rozumem, nepříliš ovlivněni marketingem.

 

Správná příprava jídel

Když už vezmeme vaření do vlastních rukou, vemme to z gruntu a zdravě. Lepší je uvařit zeleninu nebo rybu v páře, než usmažit. Inspirace je okolo nás mnoho. Existuje mnoho publikací nebo webových stránek plných zdravých receptů nebo tipů, jak kuchyni ozdravit a odlehčit.

Vařit můžeme také nejen úsporně, ale též rozumně. Napadá mě jeden příklad za všechny. Když koupíme celé kuře, nevyřešíme tím pouze jeden oběd, ale několik jídel. A celé kuře je levnější, než už vykuchlá kuřecí prsa.

 

Inspirujme se ve Středomoří

Už jste někdy slyšeli o tom, že Jižané trpí na špatné zdraví nebo mají vysoký cholesterol? Pominu-li životní styl plný pohody a to, že doopravdy žijí srdcem a nespěchají a život si užívají, tak by do pusy nevzali jen tak kde co. Jižní kuchyně je známá používáním právě kvalitních surovin: bylinek, olivového oleje, zeleniny. Typická jsou také jídla z jednoho hrnce (zelenina, maso, brambory). Do půl hodiny máte hotovo.

 

Nezapomeňte – jíme také očima

A když už si sami nakoupíme, pravidelně vaříme. Připravujeme kvalitní a sezónní suroviny, používáme bylinky, kvalitní oleje, spousty zeleniny. Tak si to udělejme pěkné. Nezapomínejme, oči také jedí. Barevný a krásně naservírovaný pokrm na talíř bude chutnat lépe, než když to servírování odbydeme.

 

 

 

Bonipo doporučuje