Jak zrychlit metabolismus

Jak zrychlit metabolismus
Rad a doporučení, jak nastartovat metabolismus je nepočítaně, ať už více či méně odborných. Jedno je ale jasné, ve velké míře můžeme rychlý metabolismus ovlivnit životním stylem. Nebo, chcete-li správnou životosprávou. Je to jenom na nás.

Metabolismus je proces

Podíváme-li se do odborných učebnic, vyčteme že, metabolismus je proces, kdy tělo přeměňuje kalorie a kyslík na energii. Přeměňování kalorií chápejme jako spálení kalorií. Každý má svůj metabolismus jinak rychlý. Jen částečně je jeho rychlost ovlivněna genetikou. Rychlost metabolismu také klesá s věkem, ale i s kily navíc. Protože v tukové buňce, bohužel, neprobíhá žádné spalování.

 

Pomocníci k nakopnutí metabolismu

Je dávno přežitý názor, že nejíst znamená hubnout. I tělo samotné potřebuje energii na to, aby fungovalo. Když ji nedostane, nemůže dobře a správně fungovat. Dobře, budeme jíst, ale úsporně. Dáme si denně tři rohlíky a jablko. Tímto způsobem možná ušetříme na hypotéku, ale určitě si hodně uškodíme sami sobě a svému zažívání obzvlášť. V úvodu článku bylo něco o zdravém životním stylu. Ano, to je ta cesta. A existují potraviny, které nám pomohou metabolismus zrychlit. Které to jsou?

Určitě zelenina, také pro vlákninu, kterou obsahuje. Dále ananas, citrusové plody, zejména grapefruit, avokádo, ořechy, semínka, ovesné vločky, ryby, mořské plody, pikantní koření, chilli, kurkuma, zázvor, káva, zelený čaj, ale také kvalitní hořká čokoláda.

 

Snídat, ano nebo ne?

Určitě ano. První jídlo dne musí být kvalitní. O to KDY se vedou spory. Někdo straší, že do půl hodiny po probuzení, jiný zdroj je benevolentnější a připouští snídani do hodiny po probuzení. Asi takto: je to věc individuální a je hodně závislá na vašich zvycích, životním stylu. Statistiky uvádí, že až 60% lidí u nás ráno vůbec nesnídá. Tyto statistiky však nezahrnují pozdní snídaně. Pokud se rádi po probuzení dobře najíte, skvěle. A pokud vám to nevyhovuje, alespoň snězte dvě sousta a napijte se, než odejdete z domova a dejte si poté pozdní snídani, v klidu.

A jak taková zdravá snídaně vypadá?

Většina dietologů doporučuje jogurt s celozrnnými cereáliemi nebo celozrnné pečivo, tvaroh, šunka, vejce, zelenina. Vhodné je také ovoce. K pití si můžeme dopřát čaj, kávu, vodu s citrónem nebo klidně i kakao. Metabolismus po ránu potřebuje nastartovat nejen kvalitními potravinami, ale také dostatkem tekutin.

 

Pitný režim je základem úspěšného hubnutí

Chcete-li si ještě trochu více pomoci ve zrychlení metabolismu, zkuste vypít každý den ráno před jídlem sklenici vlažné neperlivé vody s citronovou šťávou. V zimě si tento oživující drink dejte klidně teplý. Citrusové plody obecně ochlazují. Dostanete dávku vitamínu C, tekutin a v neposlední řadě pomůžete metabolismu.

Nezapomínejte pít v průběhu celého dne. Pijte zejména čistou neperlivou vodu, zelené a neslazené ovocné čaje. S čistým svědomím se můžete dát i kávu.

 

Čerstvé potraviny

Tím vás nenabádáme k nákupu všeho v pouze v bio kvalitě nebo od farmáře. Průmyslově zpracované potraviny obsahují řadu látek, které metabolismus zpomalují. Raději než light jogurt plný škrobu nebo jogurt ovocný zvolte jogurt bílý a dochuťte ovocem či kvalitní marmeládou. Raději, než slazené sirupy, pijte vodu s citrony nebo pomeranči.

 

Chilli. To pálí! Ano, pálí!

Chilli papričky obsahují kapsaicin, který spaluje tuky. To je to ono, co zapálí metabolismus. Časopis Journal of Nutritional Science and Vitaminology uveřejnil studii, že jedna lžička chilli papriček denně zrychlí metabolismus o 23%. Pokud snesete pikantní kuchyni nebo nemáte podrážděný žaludek, směle zařaďte do jídelníčku. Papričkami lze dochutit saláty, těstoviny, maso.

 

Vyváženost a pravidelnost

Pokud shrneme stravovací rady a tipy, měli byste vašemu tělu dopřát vyvážené množství kvalitní bílkoviny, sacharidu i tuku. A hlavně pravidelně. Jestli jíst pětkrát nebo x-krát denně, nebo dvakrát. To je zase velice individuální. O počtu porcí to není. Když vaše tělo nebude strádat (ale nebude ani přesyceno), a dostane správné množství všech živin a složek potravy, nebude metabolismus brzdit a ukládat na horší časy.

 

Co metabolismus zpomaluje?

Neradi to říkáme, ale alkohol, cigarety, sladkosti, bílá mouka, bílý cukr. Dále smažená a tučná jídla. Zkrátka vše „dobré a chutné“.  Příčinou pomalého metabolismu mohou být i zdravotní problémy, např. snížená funkce štítné žlázy. Pokud máte jakékoliv podezření na záškodníka z vlastních řad, zajděte k lékaři.

 

A co svaly?

Už to vypadalo, že článek je pouze o jídle. Ale jak je známo, tuková buňka nic nepálí. Na rozdíl od té svalové. Více svalů bude pálit další energii a metabolismus se tím také zrychlí. Z této rovnice vychází vše ve prospěch pohybu. A je na vás, co vám vyhovuje a jaký druh pohybu a sportu si vyberete. Nejde o špeky, jde o zdraví a život. Příjemným bonusem může být zbavení se mnoha zdravotních obtíží.

 

Vyhněte se stresu

Zvýšená hladina stresového hormonu kortizol také metabolismus brzdí. Odpočívejte, najděte si čas pro sebe, pro relaxaci. Je jedno, jestli si zajdete zacvičit, na masáž, přečtete si knížku nebo budete meditovat. Veškeré zklidnění a odbourání stresu je prospěšné.

 

A nakonec – kvalitní spánek

Obecně se doporučuje dospělým spát denně 7 – 9 hodin. A co je kvalitní spánek? Ten, ve kterém si užijete všechny fáze cyklu REM a NON REM spánku. Jenom tehdy můžete správně a kvalitně relaxovat a zregenerovat tělo.

Pokud nemůžete usnout, sáhněte po bylinkách jako je meduňka, mučenka nebo chmel. A pustit si k tomu můžete zklidňující hudbu nebo klidně šumění moře. 

Bonipo doporučuje